KONIEC i kontynuacja (czyli przeprowadzka)

Szanowni Goście, Czytelnicy lub po prostu wszyscy zerkający czasem na tego bloga.

Pragnę poinformować, że z początkiem marca zakończyłem prowadzenie Bloga w serwisie glos.pl. Serdecznie dziękuję redakcji “Głosu Nauczycielskiego”, w tym Panu Redaktorowi Jakubowi Rzekanowskiemu za udostępnienie łamów Głosu i przyjazną atmosferę wolności w czasie prowadzenia bloga.

Jednocześnie zapraszam do odwiedzania adresu blog.szulski.pl gdzie będę kontynuował działalność blogerską i informował o kolejnych szkolnych, literackich, wydawniczych aktywnościach.

Do zobaczenia!
Jarek Szulski

Posted in Ogólne | Comments Off

Spotkanie z moimi uczniami w Warszawie

Serdecznie zapraszam w najbliższą sobotę, 3 marca o godzinie 12.00 do Sali Mickiewicza w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie na spotkanie z moimi uczniami. Kończymy gimnazjum, czas na refleksje i krytyczne spojrzenie na to co robiliśmy przez niemal 3 lata :)
Całość prowadzą moi uczniowie.

Posted in Ogólne | Comments Off

Jakich dyrektorów potrzebują szkoły?

Zapraszam 2 marca do Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie, gdzie podczas Salonu Edukacyjnego Perspektyw, wspólnie z Fundacją Humanites – Sztuka Wychowania (którą kieruje zjawiskowa i niezwykła Zofia Dzik) organizujemy debatę o przywództwie w oświacie.

11.00-12.30 Sala Mickiewicza

Jakich dyrektorów potrzebują szkoły?
W poszukiwaniu wzajemnych inspiracji świata biznesu i edukacji – debata. Czy dwa wzajemnie lekceważące się światy: biznesu i edukacji, mogą się inspirować? Czy szkoły powinny czerpać wzorce zarządzania i motywowania z doświadczeń korporacji? A może szkoła to zupełnie inny świat, w którym sprawdzone w biznesie mechanizmy po prostu nie zadziałają. Porozmawiajmy w gronie managerów, dyrektorów szkół, uczniów i rodziców.

W debacie wezmą udział:

Prof. Witold Orłowski – dyrektor Szkoły Biznesu Politechniki Warszawskiej, główny doradca ekonomiczny PricewaterhouseCoopers.
Bertrand Le Guern – prezes zarządu Petrolinvest S.A., współautor (razem z Jackiem Santorskim) książki „Prymusom dziękujemy”.
Piotr Korek – wiceprezes Tesco Polska, podróżnik były nauczyciel i wykładowca akademicki.
Zofia Dzik – Prezes Fundacji Humanites – Sztuka Wychowania, członek rad nadzorczych spółek Link4 S.A. i Erbud S.A.
Jolanta Lipszyc – wieloletni dyrektor warszawskiego liceum im. Witkiewicza, do niedawna dyrektor Biura Edukacji m.st. Warszawa.
Jarosław Pytlak – dyrektor Szkoły Podstawowej nr 24 STO w Warszawie.
Justyna Matejczyk – dyrektor liceum im. Mikołaja Kopernika w Warszawie.
Agnieszka Dydycz – Dyrektor ds. Projektów Strategicznych, Citi Handlowy, Członek Zarządu Fundacji Bankowej im. L. Kronenberga przy Citi Handlowy

Posted in Ogólne | Comments Off

Matura niezależna z języka polskiego w REYTANIE

Oto ciekawa inicjatywa w mojej szkole. Za sprawą nauczyciela języka polskiego – profesora Stanisława Falkowskiego, moja szkoła przystąpiła do projektu który zakończy się przeprowadzeniem niezależnej matury w “starym stylu”. A więc znów trzeba będzie wyrazić swoje myśli i wykazać się znajomością tekstów literackich pisząc wypracowanie a następnie stając przed komisją podczas egzaminu ustnego. Do matury niezależnej może przystąpić każdy tegoroczny maturzysta (nie tylko z Reytana) oraz Absolwenci szkół średnich z lat 2005-2011). Oczywiście poza satysfakcją (póki co) niezależna matura w Reytanie nie daje zdającym żadnych formalnych “uprawnień”. Ale kto wie, może wpisana do CV, będzie świadczyć o tym że właściciel takiego dyplomu potrafi pisać i mówić, a to kompetencje zanikające.
Co myślicie o pomyśle?

więcej informacji na stronie www Reytana
———————————————-
MATURA NIEZALEŻNA Z POLSKIEGO W „REYTANIE”

Drodzy Uczniowie szkół średnich (i Absolwenci z lat 2005-2011)!

Przez pierwsze sto lat istnienia naszego Liceum matura z polskiego wymagała umiejętności napisania wypracowania związanego z literaturą oraz wykazania się wiedzą o literaturze i języku polskim. Od 2005 roku tzw. nowa matura wymaga głównie wybierania odpowiedzi a-b-c-d oraz odgadywania intencji autorów „klucza” do oceny wypracowania.

W przekonaniu, że absolwenci szkoły średniej powinni uzyskiwać ocenę raczej za wiedzę i umiejętność zaprezentowania – w wypracowaniu oraz w rozmowie na egzaminie ustnym – zarówno owej wiedzy, jak własnych przemyśleń, obserwacji i upodobań związanych z literaturą i językiem, niż za odgadywanie sztampowych formułek z urzędowych „kluczy”, zapraszamy do udziału w MATURZE NIEZALEŻNEJ z polskiego.

Jej uczestnikom nie możemy zagwarantować niczego poza radością sprawdzenia swoich umiejętności na egzaminie w starodawnym stylu, skupioną uwagą, jaką pragniemy obdarzyć ich prace i odpowiedzi, dyplomem niedającym – przynajmniej na razie – żadnych praw przy ubieganiu się o miejsce na wyższej uczelni i nadzieją, że być może w przyszłości wyniki osiągnięte na naszym egzaminie odegrają jakąś rolę w ich życiowej karierze.
Matura niezależna odbędzie się po raz pierwszy w dniach od 12 do 20 czerwca 2012.

W piątek 12 czerwca zostanie przeprowadzony egzamin pisemny; w następnych dniach egzamin ustny według osobno ustalonego harmonogramu.
Egzamin pisemny będzie się składał z dwóch części: sprawdzianu znajomości klasycznych tekstów literackich (60 minut) i wypracowania (300 minut).
Egzamin ustny (20-30 minut) będzie rozmową na tematy literackie (interpretacje, historia literatury) i językowe (najważniejsze pojęcia z wiedzy o języku, rozpoznawanie i charakteryzowanie zjawisk językowych w tekście; zob. lista zagadnień C).
Tytuły objęte sprawdzianem znajomości tekstów zostały wyliczone na listach: A (teksty obowiązkowe dla wszystkich) i B (teksty do wyboru; włączenie ich do sprawdzianu jest nadobowiązkowe, ale może podnieść ocenę).
Piszący wypracowanie będą mieli co najmniej trzy tematy do wyboru. Niektóre zadania (na egzaminie pisemnym, a także ustnym) mogą polegać na analizie i interpretacji tekstu (lub tekstów, które będzie trzeba porównać).
Uzyskaniu wysokiej oceny będą sprzyjać w szczególności: wysoki poziom językowy i merytoryczny prac pisemnych i odpowiedzi ustnych, oryginalność stylu, kompozycji i myśli, pomysłowość proponowanych interpretacji, umiejętność powiązania konkretnych szczegółów omawianych tekstów z syntetycznymi uogólnieniami. Mile widziana będzie umiejętność odwołania się do kontekstów pozapolonistycznych (np. z zakresu historii sztuki, historii, filozofii, dziejów nauki, muzyki, teatru, filmu, a nawet dziedzin niehumanistycznych).

W MATURZE NIEZALEŻNEJ mogą wziąć udział wszyscy tegoroczni absolwenci szkół średnich oraz absolwenci z lat 2005-2011. Zainteresowani udziałem w MATURZE NIEZALEŻNEJ mogą się zgłaszać do sekretariatu VI LO im. Reytana (Warszawa, ul. Wiktorska 30/32; e-mail: sekretariat@reytan.edu.pl.

Posted in Ogólne | 1 Comment

Ruszyła Akademia Przywództwa!

Wystartowaliśmy w ostatni weekend. O społecznym projekcie Fundacji Humanites i Instytutu Psychologii Biznesu VALUES już pisałem. To pilotaż, podczas którego chcemy sprawdzić czy i na ile to, czego uczymy top managerów w Akademii Psychologii Przywództwa może być przydatne w zarządzaniu szkołą.
Mamy 31 ‘studentów’ z różnych typów szkół. Zwykle są to nauczyciele z przynajmiej 5-10 letnim staźem, dyrektorzy i wicedyrektorzy którym się chce. I rzeczywiście, poziom zaangaźowania i entuzjazmu udało się utrzymać przez całą sobotnio-niedzielną sesję. Było na powaźnie ale i z humorem. Wybuchy śmiechu dochodzące do mnie co jakiś czas zza drzwi do sal warsztatowych uświadomiły mi, jak bardzo brakuje w szkołach poczucia humoru. Jak często śmiejecie się podczas rad pedagogicznych, podcas lekcji?

W ostatni weekend gościliśmy z Akademią w warszawskim liceum Kopernika – kolejne sesje odbywają sie w szkołach naszych słuchaczy, a dyrektor gosczącej szkoły ma moźliwość jej zaprezentowania.
Nie mogę się doczekać pierwszych informacji zwrotnych od naszych słuchaczy. Pierwsze wnioski przedstawimy podczas debaty na Salonie Edukacyjnym na początku marca – jeszcze o tym napiszę.

Zdjęcie poniźej: sala multimedialna w liceum Kopernika, nasi studenci podczas wykładu Tomasza Jamroziaka o komunikacji (język źyrafy i szakala)

Posted in Ogólne | Comments Off

Jak mijają ferie?

Też sobie chodzicie gdzieś z plecakiem? :)

źródło:www.demoty.pl

Posted in Ogólne | Comments Off

Blue Monday – najgorszy dzień roku.

Dziś piątek 13-go. Zaczęły się ferie. Ale najgorszy dzień w roku dopiero w poniedziałek. Wyznaczony i wyliczony matematycznie przez Cliffa Arnalla (brytyjskiego psychologa) – Blue Monday – określenie najbardziej depresyjnego dnia w roku, przypadającego w trzeci poniedziałek stycznia. Szczegóły TU.

Dobrych ferii, dołączam optymistyczne zdjęcie które mi zrobiono w drodze po bułki na śniadanie ;) ))

Posted in Ogólne | Comments Off

Jak wybrać szkołę? – artykuł w Informatorze PERSPEKTYW

Zapraszam do lektury mojego obszernego artykułu na temat “Jak wybrać szkołę?” – ukaże się 10go stycznia w Informatorze dla gimnazjalistów Perspektyw. Na zdjęciach moi uczniowie :)

kawałek dla zniechęcenia ;) :

“Dobra szkoła? Jest miejscem- po pierwsze i najważniejsze- dającym swobodę podejmowania ryzyka, gdzie nie ma głupich pytań i właściwych odpowiedzi. Ceni lekceważących, pełnych życia, dynamicznych, zaskakujących i wesołych. To szkoła wychowująca WOLNEGO CZŁOWIEKA (intelektualnie). I żeby było jasne: nie jestem zwolennikiem bezstresowego wychowania, ale wybieram szkołę, w której nauczyciele budują autorytet w oparciu o szacunek, otwartość i zaufanie, a nie poprzez strach i pogardę.”

Znacie takie miejsca?

Posted in Ogólne | 4 Comments

Layout na blogu

Przyszedł czas pobawić się grafiką na blogu (tą co na samej górze). Poniżej dwie pierwsze propozycje headerów – autorem jest mój uczeń Henio Krzemiński z Reytana (zdjęcia mojej klasy wychowawczej robione na płycie lotniska Rønne – Bornholm)

1

2

Posted in Ogólne | Comments Off

3 zadania szkoły – Pomyślność, Wiedza i Umiejętności, Autonomia

Coraz częściej uczniowie zadają pytanie, dlaczego muszą się tego wszystkiego uczyć? Jedną z odpowiedzi, jakie słyszą od swoich nauczycieli, jest ta, że tego wymaga się na egzaminach, a rzadziej, że będzie to im potrzebne w przyszłości, bo tego wymaga współczesny świat. Zdanie egzaminu powinno być naturalnym efektem kształcenia, a nie celem samym w sobie.
Podstawą wszelkiego kształcenia we współczesnej szkole jest JAKIEŚ wyobrażenie przyszłości. Tylko, czy ten obraz wynika z obserwacji trendów, jakie pojawiają się wokół nas? Czy szkoła dramatycznie nie zauważa, że żyjemy w czasie wielkiej zmiany społecznej? Czy szkoła w obecnym kształcie w ogóle będzie miała sens za 20-30 lat?
Jaką rolę ma dziś do odegrania szkoła, jakich powinna kształcić absolwentów, aby byli jak najlepiej przygotowani do wyzwań przyszłości. To są pytania fundamentalne. Przeglądając literaturę anglosaską z zakresu filozofii edukacji, można wyodrębnić kilka ważnych zadań współczesnej szkoły. Szkoda, że w polskich realiach wciąż brakuje dyskusji nad tak zdefiniowanymi funkcjami edukacji.

WELLBEING czyli POMYŚLNOŚĆ – jedno z podstawowych zadań szkoły. Pomóc młodemu człowiekowi wieść pomyślne życie, pomóc podnieść jakość życia, poziom zadowolenia, szczęścia. Tak zdefiniowane zadanie szkoły oczywiście nie zawiera w sobie instrukcji w rodzaju „jeśli chcesz wieść pomyślne życie, naucz się liczyć do 100, opanuj umiejętność rozwiązywania równań z dwiema niewiadomymi, naucz się jak rozmnażają się glony itp.”. Jednak patrzenie na ucznia przez pryzmat jego pomyślności daje podstawy do filozoficznych dyskusji, do podmiotowego i indywidualnego traktowania młodego człowieka. Pamiętać należy przy tym, że poziom satysfakcji z życia, czyli wspomniana pomyślność, dobrostan, zależy przecież od wielu czynników, a wykształcenie jest tylko jednym z nich.

WIEDZA I UMIEJĘTNOŚCI– kolejnym zadaniem szkoły jest przekazanie uczniom określonego zasobu wiedzy i umiejętności. To szkoła w tradycyjnym rozumieniu. Coraz częściej jednak odchodzi się przy tym od rozumienia tego zadania jako transferu wiedzy czynionego przez nauczyciela do głowy ucznia. O zdobywaniu wiedzy mówi się, jako o procesie wspólnego konstruowania wiedzy. Wspólnego, to jest realizowanego przez nauczyciela i ucznia oraz uczniów w grupach projektowych. Niektórzy twierdzą wręcz, że rolą nauczyciela we współczesnej szkole jest stać się jak najszybciej niepotrzebnym. Chodzi o to, by uczeń przejął jak szybciej odpowiedzialność za własną edukację. Aby tak się stało, szkoła powinna pomóc uczniowi, wyposażając go w umiejętności potrzebne przy zarządzaniu dostępną wiedzą, krytycznego i twórczego myślenia, wyszukiwania informacji, zmusić do refleksji itp.

AUTONOMIA – szkołę powinna opuszczać autonomiczna jednostka. Autonomia ta oznacza między innymi, że młody człowiek powinien mieć odpowiednio ukształtowane poczucie własnej wartości, a także posiadać wystarczająco dużo wiedzy i umiejętności, a także wiary w siebie, aby podejmować decyzje i samodzielnie kierować własnym życiem. Jego działania mają być efektem autonomicznych, przemyślanych decyzji, a nie być pozbawione refleksji, dyktowane z zewnątrz. Kształtowanie autonomicznego człowieka to nie lada wyzwanie dla nauczycieli-wychowawców. W grę wchodzi budowanie poczucia własnej wartości (warto by nauczyciel również miał to poczucie solidnie wykształcone), a także wynikającej z niego odwagi, która kiedyś może przełożyć się na życie zawodowe (np. podejmowanie decyzji biznesowych) czy społeczne (silny kręgosłup moralny). Dobra szkoła musi wychowywać intelektualnie WOLNEGO CZŁOWIEKA.

Posted in Ogólne | 2 Comments